MJO Nieuws

Suite voor de laatste mijn

Op 30 september 1992 werd de steenkoolmijn van Zolder – als laatste van de Benelux – definitief gesloten. Het einde van een industrieel tijdperk. In 2022 is het dus 30 jaar geleden en Heusden-Zolder herdenkt deze sluiting i.s.m. talrijke organisaties uit de streek. Een respectvolle terugblik op het verleden en een dynamische kijk op de toekomst. Met een mix van film, theater, fotografie, muziek, beeldende kunst en zotte installaties stroomt er een bijzondere energie door de oude steenkoolmijn.

CC muze heeft gedurende het hele najaar een mooi programma rond dit thema. Meer info op de website van MIJN-KRACHT

We brachten vijf jaar geleden al dit mooi verhalend muzikaal epos: onze Suite voor de laatste mijn. Hieronder enkele beelden van toen.

We brengen deze suite dit jaar opnieuw naar de Muze, dit keer in de schouwburg. Het zal ook niet exact dezelfde versie zijn: onze Lennert Baerts heeft de suite onder handen genomen.

De officiële perstekst voor dit meesterwerk luidt:

De geschiedenis van 100 jaar steenkoolmijn in een spectaculaire muziekdocumentaire van 30 minuten. Uit het rijke beeldarchief maakten Remo Perrotti & Levi Calcagnile een spannende en ontroerende montage op het ritme van ijzersterke composities van Marco Cirone, Steven De bruyn, Lieven Cambré & David Demuynck. Live uitgevoerd door Muze Jazz Orchestra en het koor van kunsthumaniora Musart.

We zien mekaar dan.

Meer info?

Lieven Cambré

Administratief adres